nashaziamlia.org

Асьветна-адукацыйны, грамадазнаўчы сайт для беларусаў: аналіз, прагноз, сілы, інтарэсы, сьветагляды, ідэі, ідэалогіі, праграмы, мэты.

Запісы

Зварот да 600-годдзя Грунвальдскай бітвы

24 кастрычніка, 2008 | 2 каментарыя

Анатоль Белы – старшыня культурна-асветнага клуба “Спадчына” (паводле www.budzma.org/news/zvarots-da-600-hoddzya-hrunvaldskay-bitsvy.html; smaliavichy.org/index.php?mod=news&id=118)

���нвал�д.JPG

Зварот культурна-асветнага клуба “Спадчына” да Савета Міністраў, Міністэрства абароны Рэспублікі Беларусь, Міністэрства культуры, Акадэміі навук Рэспублікі Беларусь, творчых саюзаў, палітычных партый і грамадскасці краіны.

15 ліпеня 2010 года спаўняецца 600 год самай вялікай бітве Сярэднявечча – Грунвальдскай, у якой войскі пад камандаваннем Вялікага князя ВКЛ Вітаўта і Караля Польшчы Ягайлы разграмілі шматтысячную армію Тэўтонскага ордэна. На баку усходніх славян, якія прынялі ўдзел у разгроме тэўтонцаў, біліся ваяры з больш чым 30 гарадоў і земляў, якія тэрытарыяльна належаць да этнічна беларускіх. Многія беларускія харугвы зрабілі неацэнны ўнёсак у разгром ордэна. Пра што сведчаць шматлікія архіўныя дакументы таго часу і пазнейшыя даследванні Грунвальдскай бітвы. У іх падкрэсліваецца, што ў выніку разгрому Тэўтонскага ордэну пад Грунвальдам было знішчана 40 тысяч крыжакоў, 15 тысяч захоплена ў палон. Але гэтая перамога была здабыта вялікімі ахвярамі: беларускае войска на полі бітвы страціла загінуўшымі каля 20 тысяч ваяроў.

Сёння ход бітвы пад Грунвальдам і вынікі разгрому Тэўтонскага ордэну вывучаюцца ў старэшых класах беларускіх школаў па падручніках курса “Гісторыя Беларусі”. А выраз “…дзякуючы перамозе пад Грунвальдам, больш за 500 гадоў нага нямецкага салдата не ступала на зямлю Беларусі” стаў вызначальным для лёсу нашай краіны. Цяпер у выніку гістарычных перамен слаўная перамога ў Грунвальдскай бітве належыць палякам, летувісам, расіянам, чэхам. У гэтых краінах урады і грамадскія арганізацыі плануюць адзначыць вялікую гістарычную дату разам з дзяржаўнымі ўстановамі.
Але, у першую чаргу, нашчадкамі гэтай перамогі з’яўляюцца беларусы. Таму вельмі важна, каб памяць пра чын мужных ваяроў-беларусаў была належна адзначана і ў Беларусі. Гэтага асабліва патрабуе гіст
арычная справядлівасць, бо некаторыя тагачасныя польскія храністы значна скажалі ролю нашых суайчыннікаў у перамозе пад Грувальдам, каб потым ператлумачыць ход бітвы на карысць палякаў. Беларусы не збіраюцца памяншаць ролю саюзнікаў у разгороме тэўтонцаў, але памяць перад нашымі прашчурамі патрабуе, каб мы аддалі належнае, перш за ўсё, беларускім героям Грунвальда!

Зыходзячы з гэтага, сябры культурна-асветнага клуба “Спадчына” лічаць, што 600-годдзе перамогі пад Грунвальдам – нацыянальнае вайсковае свята, якое трэба адзначаць на дзяржаўным узроўні. Сябры клуба шмат робяць, каб узнавіць дзяржаўны статус гадавіны перамогі пад Грунвальдам. Напрыклад, у Музеі выяўленчага мастацтва ў Старых Дарогах назапашана і выстаўляецца шмат мастацкіх твораў, прысвечаных Грунвальдскай бітве і яе героям. Да таго ж, на сядзібе Музея ўпершыню ў Беларусі ўсталяваны помнік “Героям Грунвальда”, на якім змешчаны партрэты палкаводцаў, якія вялі ваяроў на поле бітвы – князя Вітаўта Вялікага і караля Ягайлы, пералічаны назвы харугваў з беларускіх земляў, якія бралі ўдзел у гэтай сечы. Там жа можна прачытаць словы гімна-малітвы “Багародзіца”, з якімі ішлі ў бой нашыя прашчуры, пабачыць рэканструкцыю тагачаснай зброі, прачытаць дайшоўшыя да нас імёны герояў Грунвальда. У сталіцы праводзіцца музычны “Грунвальдскі фэст”…
Але ў 600-ю гадавіну перамогі ў вялікай бітве гэтага недастаткова. Таму сябры клуба “Спадчына” звяртаюцца да Савета Міністваў і яго старшыні сп. Сяргея Сідорскага з прапановай адзначыць гэтую вялікую дату ў гісторыі краіны на дзяржаўным ўзроўні. Для гэтага мы прапануем ажыццявіць стварэнне і ўста
ляваньне помніка “Героям Грунвальда” у сталіцы Беларусі – горадзе Мінску, жыхары якога склалі на полі бітвы адну з самых мужных ваярскіх харугваў. Заклікаем у адрэстаўраваным Крэўскім замку стварыць музей Грунвальдскай бітвы, накшталт Барадзінскай ці Севастопальскай панарамы. Такую ж панараму мэтазгодна было б стварыць у адной з залаў аднаўляемага Гарадзенскага замка, ад муроў якога і пачынаўся паход войскаў ВКЛ на Грунвальдскае поле. У гарадах, ад якіх у бітве таксама бралі ўдзел харугвы (Гродна, Віцебск, Нясвіж, Слуцк, Ліда і інш.) назваць вуліцы ў гонар пераможцаў – “Грунвальдская”. Міністэрству фінасаў да 600-й гадавіны Грунвальдскай бітвы адчаканіць памятную манету, а Міністэрсту сувязі РБ – выдаць памятныя паштовыя маркі і канверты.

Заклікаем кіраўніцтва Нацыянальнай Акадэміі навук Беларусі і яе інстытут гісторыі выдаць сборнікі гістарычных матэрыялаў, прысвечаных гэтай бітве, правесці навуковыя канферэнцыі, выдаць папулярныя кнігі, у якіх была б аб’ектыўна пададзена наша нацыянальная канцэпцыя гэтай велічнай бітвы Сярэднявечча і той ролі, якую ВКЛ адыграла ў ёй.

Сябры культурна-асветнага клуба “Спадчына” заклікаюць Міністэрства абароны Рэспублікі Беларусь і міністра абароны сп. Леаніда Мальцава садзейнічаць таму, каб да 600-годдзя Грунвальдская перамогі ў вайсковых частках Узброенных Сіл РБ былі праведзены ўрокі патрыятычнага выхавання, на якіх бы маладым салдатам распавядалася пра Грунвальдскую бітву, пра яе стратэгічныя і тактычныя асаблівасці, пра вынікі перамогі над тэўтонцамі для беларускіх земляў. Да гэтай даты прапануем арганізаваць конкурс твораў батальнага жанру, а па іх выніках – выставы твораў беларускіх мастакоў-баталістаў, прысвечаных 600-годдзю Грунвальдскай перамогі.

Клуб “Спадчына” заклікае зацікаўленыя грамадскія структуры, палітычныя партыі і творчыя саюзы зрабіць усё неабходнае, каб памяць пра герояў Грунвальда стала часткай свядомасці беларускага грамадства. Дзеля гэтага беларускім навукоўцам прапануем больш абгрунтавана і глыбока вывучаць гісторыю бітвы, дзеячам выяўленчага мастацтва і пісьменнікам стварыць мастацкія і літаратурныя творы на гэтую тэматыку, каб спрыяць ушанаванню памяці вялікай даты. Вялікая роля ў святкаванні перамогі ў Грунвальдскай бітве магла б належаць іерархам Беларускай праваслаўнай і каталіцкай цэркваў, калі б тыя дабраславілі правядзенне памінальных малітваў у памяць герояў Грунвальда 15 ліпеня 2010 года. Тое ж можна казаць і пра мусульман Беларусі…

Звяртаемся да ўдзельнікаў беларускіх рыцарскіх клубаў, асабліва тых, хто працуе над рэканструкцыяй эпохі Вялікага княства Літоўскага, і заклікаем зрабіць усё, каб пад час святкавання гэтай даты на Грунвальдскім полі ў 2010 годзе беларускія харугвы пад святымі нацыянальнымі сімваламі з гонарам прадставілі нашу гістарычную памяць і пашану героям Грунвальда.

Заклікаем нацыянальных беларускіх бардаў, выканаўцаў сярэднявечнай музыкі, рок-музыкантаў ствараць музычныя творы, прысвечаныя памяці герояў Грунвальда, а выдавецкую суполку БМА group скласці і выдаць дыск-прысвячэнне гэтай выдатнай гістарычнай даце. Заклікаем удзельнікаў “Беларускага дударскага клуба” стварыць “Грунвальдскую дударскую капэлу” (для чыннага ўдзелу беларускіх дудароў ва ўрачастасцях на Грунвальдскім полі), падрыхтаваць праграму, прысвечаную 600-годдзю перамогі пад Грувальдам, а “Дударскі фэст-2010” прысвяціць гэтай гістарычнай даце. Звяртаемся да актыва і кіраўніцтва грамадскага аб’яднання “Крэва” у асобе паэта Уладзіміра Някляева прапанаваць дзяржаўным структурам і грамадскасці свой план рэстаўрацыі Крэўскага замка і яго выкарыстання ў мэтах прапаганды Айчыннай гісторыі на прыкладзе Грувальдскай бітвы. Ажыццявіць іншыя культурна-асветныя мерапрыемствы, згодна з распрацаваным планам.

Сябры культурна-асветнага клуба “Спадчына” спадзяюцца, што дата 600-годдзя перамогі пад Грувальдам будзе спрыяць узмацненню гістарычнай памяці беларускага народу і кансалідацыі нацыі ў будаўніцтве незалежнай і вольнай Беларусі.

10.10.2008 г.

Ад рэдакцыі:

Заклікаем усіх беларусаў, асабліва тых, хто выяўляе сябе ў грамадскай дзейнасьці й жыве ў Гародні, сабрацца і зрабіць справу, да якой заклікаў паважаны сп-р Анатоль. 

 

2 каментарыя

  1. Беларусы не былі там удзельнікамі, яны былі галоўнай сілай. І наогул там не было ні беларусаў, ні палякаў, ні літоўцаў, а тым больш расейцаў. Там былі арыі, паклоннікі Бога Ярылы і. канешне, не нацысты гітлераўскай Нямеччыны. Гэта была высокаразвітая цывілізацыя арыйцаў з цэнтрам спачатку ў Рэтра, потым ў Ромава і беларускай мовай. Крыжакі ваявалі з язычнікамі, а нашы продкі абаранялі сябе, сваю культуру. сваю рэлігію, сваю цывілізацыю. Няма ніякай разніцы паміж арыйцам з Польшы, ці Беларусі, ці Смаленшчыны, ці Летувы. Але ёсць вялікая разніца паміж уладамі гэтых краінаў і гэтым народам. У Польшы таксама знікае беларуская мова, як і ў Літве, як і ў Беларусі. Пра Расею і Чэхію наогул няма размовы. Там яе ніколі і не было. А гэта ёсць мова нашых продкаў, якія былі адным народам. Чаму ж ніхто не захаваў гэтую мову і гэтую культуру? Толькі адны беларусы і па-сёняшні дзень змагаюцца за захаванне гэтай культуры і мовы, пакуль яшчэ карыстаюцца астаткамі ад гэтай цывілізацыі. І не толькі па-гэтай прычыне беларусы з’яўляюцца пераемнікамі гэтай спадчыны. Калі пачалося знішчэнне арыйскай расы. яе культуры і рэлігіі, то пачалося перасяленне з многіх месцаў Еўропе, асабліва рыцарскіх ці шляхетных родаў: са Скандынавіі, з Ангельшчыны, з Прусіі, з Нямеччыны, ў Беларусь. Беларусь вучоныя называюць венедцкім катлом і гэта ж не проста так. Акрамя таго, мы не можам вызначыцца па цэлым родам ці гэта палякі, ці беларусы. ці прусы. ці шведы? Напрыклад, Рагвалод і яго нашчадкі, Радзівілы. ці яшчэ больш запутана: мазыране, што жывуць каля беларускага горада Мазыра і мазуры, што жывуць на Мазурскіх азёрах ў Польшы? Ці, напрыклад, Пазнякі, якія жывуць ў Расеі, ў Беларусі, ў Польшы, Летуве, Нямеччыне? Гэта адны людзі: не палякі. не беларусы. не немцы, не літоўцы – гэта ёсць арыйцы. Так яны сябе называлі: пачытайце на гэтай жа страніцы мой артыкул і надпіс на Мікоржынскіх камянях. Другія іх называлі па-рознаму – венедамі, неврамі. балтамі, эстамі. варварамі. славянамі і г.д. Толькі генетычныя даныя пацвердзілі прынадлежнасць да арыйскай расы, пры тым беларусаў з Беларусі. беларусаў з Падляшша, Беластоку, Мазовію (а вось ляхаў з-пад Кракава даследванні не пацвердзілі прынадлежнасць да арыяў), беларусаў са Смаленшчыны, Браншчыны. Так што нечага прыхватызаваць нашу гісторыю.

  2. Siarhiej кажа:

    Малаверагодна што цяперцы адгукнуцца на Зварот, бо створыцца прэцэдэнт для святкаванны Аршанскай бітвы 1514 году.

Пакінуць каментар

  • Старонкі

  • Катэгорыі

  • Апошнія запісы

  • Архівы